Klachtenregeling

Wij zijn altijd op zoek naar manieren om onze producten en dienstverlening te verbeteren. Natuurlijk sta jij als patiënt daarbij centraal. Jouw mening is dan ook erg belangrijk voor ons. Heeb je een suggestie om onze service- en dienstverlening te verbeteren? Dan horen we dat graag.

Wij vinden het belangrijk van jou te horen als je niet tevreden bent. Bespreek de klacht dan met je logopedist. Wij nemen een klacht altijd serieus en gaan direct aan de slag om de klacht op te lossen. Doe je dit liever niet of kom je er samen niet uit, neem dan contact op met Tara van den Oever, praktijkhouder/logopedist. Dit kan telefonisch of door gebruik te maken van het contactformulier.

Komen wij er samen niet uit, dan kun je terecht bij de Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie (NVLF), de beroepsvereniging voor logopedisten waar wij bij zijn aangesloten:

NVLF
Postbus 75
3440 AB Woerden
Telefoon: 0348 – 45 70 70

Het klachtenrecht voor patiënten is overigens vastgelegd in de Wet Klachtenrecht Cliënten Zorgsector. Het klachtenrecht van de NVLF is hieraan verbonden. Onze logopediepraktijk volgt de klachtenregeling van de NVLF.

Veelgestelde vragen over logopedie

Wat is logopedie?

Logopedie houdt zich bezig met communicatie in de ruimste zin van het woord.
Dat is een breed begrip wat betreft spraak- en taalontwikkeling en daarom is de logopedie onderverdeeld in een aantal aandachtsgebieden.
Dat zijn stem, spraak, taal, adem en gehoor.

Logopedie is nodig bij problemen met stem, spraak, taal, gehoor en slikken. Logopedisten behandelen stoornissen in de persoonlijke communicatie en geven daarnaast voorlichting, preventie en doen onderzoek. Er wordt steeds meer wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effectiviteit van logopedie. Logopedie is gespecialiseerde zorg, die ook binnen het onderwijs wordt aangeboden.

Hebben jullie een wachtlijst?

Onze praktijk heeft helaas op dit moment een wachtlijst. De wachttijd voor afspraken in de vroege ochtend en middag kan 6 à 7 maanden zijn. De wachtlijst wordt dagelijks bekeken. Als er een plekje vrijkomt, bellen we als eerste de bovenste persoon op de lijst. Voeg alsjeblieft ons telefoonnummer toe aan je contacten om ons te herkennen.

Voor afspraken die in de late ochtend (na 09:30 uur) gepland kunnen worden is de wachttijd korter.

Informeer je zorgverzekeraar over de wachtlijst.

Hoe kan ik mijn kind helpen bij de spraak- taalontwikkeling?

Je helpt de taalontwikkeling van je kind door rustig te luisteren en de tijd te nemen om te reageren. Focus vooral op wat je kind zegt, niet zozeer op hoe het gezegd wordt. Kromme zinnetjes hoef je niet direct te corrigeren. In plaats daarvan kun je herhalen wat je kind zegt, maar dan op de juiste manier.

Bijvoorbeeld: zegt je kind "toel", dan kun jij reageren met: "Ja, heel goed, dat is een sssstoel!" en de ontbrekende klank duidelijk uitspreken. Zo leert je kind spelenderwijs hoe het hoort, zonder het gevoel te krijgen dat het iets fout doet. Dat maakt praten leuk en geeft zelfvertrouwen!

Ook samen een boekje lezen helpt bij de taalontwikkeling. Benoem de woordjes duidelijk en laat je kind ze nazeggen. En dingen als voorlezen, spelletjes spelen, liedjes zingen en vragen stellen? Dat gaat eigenlijk vanzelf in het dagelijks leven en draagt allemaal bij aan een rijke taalomgeving voor je kind.

Heb ik een verwijsbrief nodig voor een audiogram?

Je hebt geen verwijzing nodig voor een screeningsaudiogram. De kosten worden vergoed vanuit de basisverzekering. Ben je 18 jaar of ouder? Dan tellen deze kosten wel mee voor je eigen risico.